Anda inginkan iklan? Sila klik disini :0)

Wednesday, January 26, 2011

+Khurafat+

CKorang mesti tahu khurafat apa yang aku masukan kan? Filem terbaru arahan Syamsul Yusuf ..ok APe itu Khurafat sebeNarnye?? Sources Wikipedia :kepercayaan karut atau tahyul yang diada-adakan berpandukan kepada perbuatan-perbuatan dan kejadian-kejadian alam yang berlaku.


Contoh amalan khurafat di kalangan masyarakat Melayu :
  1. Bertawasul kepada si mati dengan harapan niat dan hajat akan dikabulkan melalui si mati terutamanya jika si mati tadi dari kalangan orang-orang soleh.
  2. Melalui di bawah si mati iaitu si mayat akan diangkat dan semua ahli waris akan lalu di bawah bertujuan supaya ahli waris tidak lagi akan mengingati si mati.


Maka..skarang kita semua dah faham la kan apa itu maksud khurafat..sejak kecil lagi di sekolah agama mahupun di sekolah kebangsaan..kita sering di ajar supaya tidak mempercayai benda-benda yang x elok..dan ini akan dipanggil khurafat..mm..dan ini sedikit sebanyak ada kaitan dengan filem khurafat..yang masih panas di panggung..dengan kutipan yang boleh dikatakan tinggi dalam masa beberapa hari..dan munngkin boleh mengatasi filem ngangkung..

Filem ni ..genre seram..dan memang seram..actually sound die yang buat aku seram sebenarnye lagi2 kalau tengok kat panggung huhu..mahu tercabut jantung..jadi peringatan kepada ibu mengandung..dan yang ade masalah sakit jantung ke ..darah tinggi ke..nk tngok pk 10 kali dlu k..xpun..tutup mate part babak2 seram..dngr bunyi mcm nk seram tu cepat2 tutup mate..macam aku selalu buat hihi..:P

OKla cerita ni mengisahkan tentang sepasang suami isteri...johan (syamsul) dan Aisyah (liyana)..yang sering diganggu oleh makhluk yang menyeramkan..time tido..dikala keseorangan..dan selalunye waktu mlm lah..ade benda dtg mengganggu dorg..sebelum kawin x de plak terjadi menda2 aneh ni..da kawin mcm2 lak terjadi..huhu johan ni..dah la keje kat spital..blik mayat..lagila kan..adeii..beberape babak seram kat dlm bilik mayat..aku ape lagi..tutup mate r..hoho..oh ye ade lagi sorg heroin dlm filem ni..SAbrina Ali..(anna)..haa die ni..kre ex-gf johan..before johan kahwin ngan Aisyah..but..die x dpt lupekan johan...jeng jeng jeng..nk tau ape die buat??? haa kena la g tgk ...

accident time bawak mayat..die g angkat mayat adeii..tngh2 utan huhu

uishh.....


Khurafat....

Filem ni ade pengajaran tersendiri..dalam kita tidak sedar ramai sebenarnye orang melayu kita yang buat benda nih..huhu kerana inginkan sesuatu manusia sanggup lakukan apa sahaja..tapi mereka tidak sedar padah melakukan benda ini..bukan sahaja pada diri sendiri malah orang disekeliling..dan kepercayaan ini amatlah di larang dalam islam..dan ianya  amatlah berdosa..!!kite lihat dari segi pengajaran yang ingin di sampaikan dlm filem ini..dan ending die..maybe x same dgn ape korg andaikan huhu..sebab x disangka..huhu..

Mari saksikan trailer ini..

 Assalammualaikum...                    Rank :****

1 comment:

uReiHa LaT said...

WOW! Comelnya blog dayah :)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...