Anda inginkan iklan? Sila klik disini :0)

Friday, September 30, 2011

Hidup Perlu Cekal!

Assalammualaikum, hurmm Cp sejak kebelakangan x aktif mengupdate..ish ish ish,..apela nak jadi dengan Cp ni..wake up Cp..Cp Harap semua sihat sejahtera.. Seperti yg sedia maklum..bulan september adalah bulan bermulanya semester baru bagi pelajar degree ...master...Phd and bla2...diploma start lebih awal kan?? Jadi bila start semester ..nak kate banyk sngat keje sampai x sempat nak online x jugak..tapi cp pun x tahu kenape..mungkin sebab ade penyakit "M"...hihi ape die...Carila sendiri ek..sebab tu la kot..Blog cp ni asik berhabuk jek..tenggelam timbul...silap2 boleh lemas..hihi erkk..merepek plak..

Tapi xpe..Cp akan cube cari ruang dan peluang untuk sentiase mengikuti perkembangan rakan2 blogger..:D dan mengemas kini blog Cp ni dengan pengetahuan bermanfaat untuk kita semua..insyaAllah.. Sebagai seorang pelajar pasti akan ada dugaan yang perlu dihadapi..bukan sahaja sebagai seorang pelajar..tetapi sebagai seorang insan di muka bumi nih..pasti ade dugaan yang penuh panca roba yang perlu tempuhi..jadi kesabaran yang tinggi dan sentiasa cekal menghadapi segala yang mendatang adalah sangat perlu..kadang2 diri kita x cukup kuat untuk tempuhi sesuatu ujian yang datang dalam hidup kita ..dan itu yang membuatkan kita menjadi stress dan hilang pertimbangan.. dan "down"...dan orang lain tidak akan faham apa yang berlaku kat diri kita selain diri kita sendiri...melainkan Allah S.W.T..

Tempat yang paling baik untuk kita mengadu adalah kepada Allah S.W.T..dia maha mendengar..maha mengetahui , maha pengasih..maha bijaksana.. kadang2 kita mengadu kat org lain..org jadi salah tafsir dan timbullah salah faham..jadi mengadulah pada maha pencipta..semoga segala sesuatu yang terjadi dipermudahkan.. Cp sangat kagum dengan insan2 yang berjaya pada hari ini..yang dahulunya mereka sangat susah..mereka melalui sangat keperitan dan tabah menghadapi liku2 kehidupan.. dan kadang2 Cp terfikir sejenak..bagaimana mereka boleh berada ditahap ini..?? apa yang mereka lakukan?? dan mulalah pemikiran negatif bemain di minda Cp..."aku x mungkin jadi begitu..begini.. " ... bg Cp..mereka adelah insan2 sngt cekal menempuhi hidup ini..ibu ayah cp pun adelah org berjaya di muka bumi ini..berjaya bukan sahaja diukur pd kekayaan yang mereka ade..tetapi bg cp..berjaya tu boleh juga di inteprestasikan dalam konteks yang berbeza..berjaya membesarkan anak2..berjaya menjadi muslim sejati..dan banyak lagi..banyk sebenarnye org yg berjaya..:D

Tetapi bila difikirkan semula..kenapa mereka boleh? kita x boleh? apa beza nya kita dari mereka? dua mata..dua telinga..mempunyai akal fikiran...dan sebagainya.. jadi Cp x nak putus asa pada perkara yang tak pasti..setiap insan dimuka bumi ni..telah ditentukan rezeki masing2.. insyaAllah jika kita berusaha..mungkin kejayaan milik kita..tapi biasalah huhu mengalah sebelum mencoba..bagaikan tradisi kita..huhu harap dapat dijauhkan.. hihi apelah cp berceloteh nih..x relate ke tidak dengan tajuk diatas..:D tetibe nk nulis cengginih..yg mane paham Alhamdulilah..yg x paham..buat2 paham jela..hihi...

"Kita merancang...Tuhan menentukan...siapa kita untuk mempersoalkan..
sedangkan semua telah ditentukan"

Saturday, September 24, 2011

Petunjuk istikharah tentukan jodoh

Cp tertarik dengan soalan yang di ajukan di laman Harian Metro nih..jadi Cp share kat sni ek...

SEJAUH mana petanda atau petunjuk istikharah dalam menentukan jodoh terbaik? Bagaimanakah sekiranya saya meminta ibu melakukan solat hajat bagi mendapatkan petunjuk dan dia mendapat mimpi lelaki itu muncul, walhal lelaki itu baru memutuskan hubungan kami setelah berkawan selama dua tahun?


SOLAT istikharah sunat dilakukan bagi sesiapa yang berkeinginan kepada suatu yang harus dan dia menjadi keliru dalam menentu aspek kebaikan dalamnya kerana mempunyai pilihan yang sama. 

Contohnya, saudari ingin memilih antara dua calon suami yang sama-sama baik sehingga tidak dapat menentukan pilihan. Begitu juga dengan perkara lain. 

Solat istikharah tidak dilakukan kepada perkara yang wajib dan sunat serta bukan perkara haram dan makruh kerana sudah ada ketetapan tersendiri sama ada melakukannya atau meninggalkan (Sabiq I: 139-40). 

Caranya amat mudah iaitu dengan melakukan solat sunat dua rakaat, iaitu bukan termasuk solat fardu. Ia cukup dengan solat rawatib selepas solat fardu atau tahiyyatul masjid dan boleh dilakukan tanpa mengira waktu dengan membaca mana ayat selepas fatihah. 

Kemudian apabila selepas membaca doa seperti di bawah dengan permulaannya memuji Allah dan diikuti selawat atas Rasulullah dan dibaca doa khusus istikharah. 

Rasulullah bermaksud: “Apabila sesiapa daripada kalangan kamu diberatkan dengan sesuatu maka hendaklah dia rukuk dengan dua rukuk (iaitu, mengerjakan solat dua rakaat) yang selain daripada solat yang fardu. Kemudian hendaklah dia berdoa: 

Ya Allah, aku beristikharahkan Engkau (iaitu memohon pilihan dan kebaikan daripada-Mu) dengan ilmu-Mu, dan aku memohon kurniaan kuasa dengan kuasa-Mu, dan aku juga memohon daripada kemurahan-Mu yang Maha Agung. Engkaulah yang Maha Menetapkan sedangkan aku tidak mampu untuk menetapkan. Engkau Maha Mengetahui dan aku pula tidak mengetahui. Engkaulah yang Maha Mengetahui akan perkara-perkara yang tersembunyi. Ya Allah, jika pada ilmu-Mu sesungguhnya urusan ini adalah baik bagiku pada agama, kehidupan dan kesudahan urusanku, maka tetapkanlah ia untukku dan mudahkanlah ia bagiku. Kemudian berkatilah bagiku di dalam pilihan ini. Dan andai kata pada ilmu-Mu sesungguhnya hal ini adalah buruk bagiku pada agama, kehidupan dan kesudahan urusanku, maka hindarkanlah ia daripadaku dan hindarkanlah aku daripadanya. Tetapkanlah bagiku kebaikan dan jadikanlah aku redha dengannya.” (Riwayat Bukhari). 

Mengenai petunjuk istikharah berkenaan, ia bukanlah secara langsung seperti mimpi dan sebagainya. Ia cukup sekadar ketetapan diri sendiri atau rasa senang dengan pilihan setelah berdoa kepada Allah supaya keputusan yang dibuat itu yang sebaiknya. 

Semuanya sudah tentu datang selepas bersolat isitikharah dengan sepenuh ikhlas kepada Allah. Setelah itu terus saja melakukannya dan jangan ragu-ragu lagi. 

Keputusan hendaklah dibuat supaya tidak timbul rasa was-was. Kita hendaklah ingat bahawa was-was itu daripada syaitan. Sikap ragu-ragu yang menghalang tindakan seterusnya. 

Solat hajat yang dilakukan ibu dan mimpinya pula, ia sebenarnya tidak mengikat tindakan anda. Ini kerana mimpi terbabit bukanlah sumber ilmu yang patut diikuti dalam Islam. 

Gunakan akal dan pengalaman di samping minta nasihat daripada keluarga serta rakan mengenai jodoh dan perkahwinan. Mungkin mereka ada calon yang sesuai untuk anda.



Wednesday, September 21, 2011

Hari-hari terakhir di Mesir!

Assalammualaikum, berhabuk blog CP ni dek kerana x update entry baru..sibuk sikit 2,3 minggu ni...huhu Alhamdulilah Selamat sudah CP pulang ke tanah air tercinta.pada 11/09 yang lepas.. ..12/09 iaitu isnin minggu yang lalu Cp da start semester baru..balik2 terus start belajar..apepun semua dapat handle ..alhamdulilah..jadual kelas semua dah ade..dan semester ni jadual nya Cp rase okay..dan mudah mudahan masa yang ade cukup untuk buat assignment yang sudah pastinya banyak menanti..

Sedih juga perasaan meninggalkan bumi mesir..tapi apekan daya..masa sangat pantas berlalu..sebulan disana..banyak pengalaman baru yang Cp dapat..sedikit sebanyak CP tau tentang budaya mereka ..cara hidup mereka..makanan..juga mengetahui sedikit sebanyak tentang tempat2 bersejarah yang selama ini Cp hanya lihat dari tv mahupun internet..

Bila kita berada di negara orang..baru lah kita akan sedar dan akan berasa tersangat bersyukur berada di negara sendiri..di Mesir misalnya..revolusi yang berlaku tempoh hari masih lagi meninggalkan kesan di sana..masih ade lagi rusuhan tetapi masih terkawal..tetapi Cp seronok berada di sana..dan jika diberi peluang cp ingin menjejakkan kaki kesana lagi...insyaAllah satu hari nanti..

Hari2 terakhir di Mesir..digunakan sebaik mungkin...Pengalaman yang Cp tidak dapat lupakan apabila cp berpeluang menziarah Makam Mazhab Imam Shafie yang terletak di Masjid imam shafie di bandar eqypt,  disitu juga Cp melihat bekas tapak kaki yang dikatakan tapak kaki Rasulullah S.A.W ..ketika duduk di dalam masjid tersebut..dan ini diceritakan oleh seorang wanita mesir yang sedang duduk di dalam masjid tersebut..terdetik hati CP..subhanallah..  jika benar itu adalah bekas..tapak kaki Rasulullah S.A.W..alangkah bertuahnya Cp dapat melihat nya.. 

Selain itu..ada beberapa buah Masjid lain yang Cp pergi,seperti Masjid Amru Ash ..iaitu sahabat Rasulullah S.A.W..masjid ini dikatekan masjid tertua di Afrika..Cp juga bekesempatan pergi ke Masjid Sultan Hassan..iaitu masjid 4 mazhad dimana..disitulah tempat ke-empat2 mazhad iaitu Shafie,Hambali,Hanafi dan Maliki banyak meluangkan masanya beribadah..dan di dalam masjid ini terdapat 4 penjuru..mungkin mewakili 4 mazhab tersebut..wawallahuallam...Bersebelahan dengan Masjid tersebut..terdapat sebuah lagi masjid..iaitu masjid Rafa'i dan terdapat  Makam Rafa'i iaitu seorang ulama dan pendakwah.. 

Masjid lain yang Cp sempat ziarahi adalah masjid hussien berhampiran dengan Khan El-Khalili bazaar..iaitu tempat membeli cendera mata bg pelancong..Hussien adalah cucu kepada Rasulullah S.A.W..dimana dikatakan bahawa kepala Saiyidina Hussien ada di dalam Masjid Tersebut dan badannya di Masjid Hussien di  Karbala..bertentangan dengan Masjid ini terdapat Masjid Al-Azhar dimana di sini..masjid ini menjadi tumpuan para ulama dan sheikh ...di masjid ini juga kelas2 agama dijalankan dan kebanyak pelajar University Al-Azhar banyak menghabiskan masa mereka di Masjid ini..Alhamdulilah...

2 Lagi masjid yang sempat Cp kunjungi ..adelah Masjid Muhammad Ali dan Masjid Nasr..di Kubu Salahhudin Al-ayoubi di Cairo..Muhammad Ali Pasha adalah seorang tentera yang banyak menyumbangkan bakti kepada ekonomi..budaya dan ketenteraan.. 


Masjid Nasr


Masjid Muhammad Ali

Pokok yang diukir "Allah" berhadapan Masjid Muhammad Ali

Suasana Dalam Masjid Muhammad Ali


Masjid Amru Ash


Pintu masuk ke Masjid Rafa'i

Pengalaman Mengajar kita erti kehidupan...
Pengembaraan kadangkala memberikan keinsafan..

Tuesday, September 6, 2011

Siapa yang Cantik?


Siapa yang cantik? Awak cantik? Saya? Atau dia?
Kalau di Bollywood mungkin kata mereka, Aishwarya Rai yang tercantik, atau di Hollywood, Paris Hilton adalah cantik pada pandangan mereka dan mungkin juga di Malaysia, Fasha Sandha yang tercantik.
Siapa agaknya yang dapat memberi definisi dan ciri-ciri tepat tentang apa yang dikatakan sebagai 'cantik'?
Cantik adalah sesuatu yang sangat subjektif. Setiap orang mempunyai definisi kecantikan masing-masing.
Mungkin bagi saya, cantik adalah begitu dan begini, tapi bagi anda, lain pula.
Tiada siapa dapat memberi definisi tepat tentang cantik.
Mata lah yang akan mendefinisi cantik. Namun kini, pada pendapat saya, barat sudah pun mempengaruhi definisi cantik pada dunia dan hampir seluruh dunia memakai definisi cantik barat.
Kadang kala, cantik juga didefinisi mengikut tempat, kaum dan budaya.
Kalau di barat sekarang, the thinner the better, tapi berbeza pula di Mauritania, Africa, the bigger the better.
Orang di barat berperang dengan aneroksia dan bulimia akibat mahu kurus, sebaliknya di Mauritania, wanita mengamalkan 'makan paksa' sejak berumur 5-6 tahun untuk gemuk, agar menjadi cantik dan mudah mendapat jodoh.
Sungguh berbeza kan? Definisi kecantikan yang sungguh berbeza.
Ataupun, ada juga yang sanggup melakukan pelbagai cara yang pada pandangan kita pelik dan tidak masuk akal tetapi pada mereka, itulah cantik!
Satu kaum di Thailand menganggap leher panjang itu cantik, lantas sejak dari umur 5 tahun lagi, mereka sudah dipakaikan gelang logam di leher agar leher mereka akan menjadi semakin panjang dan panjang dan panjang justeru mereka cantik dan mudah mendapat jodoh.
Di Sarawak pula, suku kaum Oran Ulu menganggap telinga panjang itu sangat cantik pada mata mereka, lagi panjang, lagi cantiklah seseorang wanita itu pada pandangan mereka.
Tapi kini, generasi muda sudah tidak lagi mengamalkan amalan ini. (Mungkin sudah terikut-ikut definisi cantik barat..hmmm)
Perlukah jadi cantik?
Di Mexico, kaum wanita menghabiskan separuh dari gaji mereka untuk kecantikan seperti ke salun, malahan ada juga pakej bayar secara ansuran untuk pembedahan plastik.
Atau di Iran, pembedahan hidung sangat popular di sana.
Wanita Iran sanggup berkorban wang ringgit demi mendapatkan hidung yang diidam-idamkan lantaran kata mereka, hidung mereka besar.
Tetapi saya tertanya-tanya juga, bukankah mereka Islam dan Islam melarang pembedahan plastik untuk tujuan kecantikan? Wallahualam.
Bayangkan betapa wanita-wanita ini mahu kelihatan cantik.
Betapa pentingnya menjadi cantik pada seorang wanita itu.
Macam-macam sanggup dikorbankan, wang ringgit, masa, kesakitan yang perlu ditanggung demi cantik, bahkan, hukum agama pun sanggup dilanggar demi cantik.
Tidak kisahlah perbuatan mereka dilarang agama, janji mereka kelihatan cantik. Plastic surgery,Botoxliposuctiongastric bypass sekarang bermain di sekitar hidup wanita demi cantik.
Walaupun mereka sedar akan kesan sampingan perbuatan ini, semua itu ditolak tepi, demi CANTIK.
Innallah jamil, wa yuhibbu jamal: Allah itu cantik dan sukakan kecantikan.
Kata mereka, apabila diri terasa cantik, barulah mereka ada keyakinan diri.
Saya juga bersetuju dengan ini, tetapi bukanlah sampai sanggup berkorban segalanya demi cantik.
Allah suka akan kecantikan, tetapi bukan lah sehingga mengubah ciptaanNya.
Tambahan lagi, mereka yang ekstrem mahu kelihatan cantik ini, bukanlah mahu kelihatan cantik di mata Allah, tapi di mata manusia. Semuanya dilakukan agar kelihatan cantik pada manusia dan agar mendapat tempat di hati manusia.
Dulu sewaktu kecil, saya juga suka kelihatan cantik.
Kalau baju pink, maka seluruh badan perlu pink termasuklah sepit dan pengikat rambut. Tapi kini, saya bukan perempuan yang obses cantik, kerana pada saya, cantik bukan sekadar di wajah, tapi cantik itu dari akhlak dan keimanannya kepada Pencipta.  
Cantik akan pudar walau cuba dipertahankan, tapi akhlak itu hiasan yang kekal pada diri seorang wanita.
Wanita yang cantik akhlaknya, maka cantiklah luarannya.
Tiada guna mempunyai wajah seindah bidadari kerana satu hari nanti, kita cuma akan menjadi tengkorak yang menakutkan.
Bukanlah tidak perlu menjadi cantik dan perlu mejadi buruk sedangkan Allah menyukai kecantikan, tetapi, biarlah cantik itu kerana Allah, dan definisi cantik itu juga perlu sesuai dengan Islam.
Janganlah sanggup melanggar larangan agama demi kelihatan cantik.
Perbaikilah akhlak diri sekaligus, anda akan kelihatan cantik pada pandangan Allah dan pandangan manusia.
Bersyukurlah dan berpuas hati lah dengan kurniaan Allah kepada kita, dan gunakan ia sebaik-baiknya hanya keranaNya.
Sumber- ILUVISLAM

Monday, September 5, 2011

DreamPark, Egypt

Bismillahirrahmanirahim..


Assalammualaikum, harap semua sihat wal'afiat,pada 2/9 yang lepas iaitu pada hari khamis yang lepas Cp berkesempatan singgah ke Dream park di Dream land,  Taman hiburan yang terkemuka di Mesir & Middle East. Taman ini telah ditubuhkan pada tahun 1999 & direka oleh Forrec, firma antarabangsa yang direka oleh Universal Studios dan Mall of America maknanya sudah 12 tahun taman tema ini dibuka.


Dibina di lebih 150 ekar tanah yang terletak di dalam kompaun gergasi. Dreamland terletak di 6 Oktober Citytaman ini dibahagikan kepada tiga zon yang berbezamemenuhi keperluan hiburan seluruh keluargaBagi kanak-kanak, terdapat sebuah dunia fantasi mitos, legendacerita dongeng, rides dan teater simulator.Di taman ini seluruh ahli keluarga boleh berseronok dengan lebih kurang 12 rides yang agak mendebarkan  & mempunyai beberapa pilihan makanan di lebih15 buah kedai makan serta mempunyai kedai cenderamata bagi mereka yang ingin memberi cenderamata untukdiberikan kepada keluarga dan kawan


Di sini juga ade menempatkan kawasan teater dan teaternya berbahasa arab kalau tidak silap Cp.Ada juga cinema 3D dimana kita perlu memakai spek 3D semasa menonton tapi CP x masuk dalam hanya melihat dari luar. Semasa CP pergi haritu memang ramai sangat pengunjung yang datang memang penuh semua rides yang nak main memang kena beratur panjang dan memerlukan kesabaran yang tinggi. Dengan cuaca yang panas lagi la membuatkan kita merasa kepenatan.Disini pukul 9 pagi dah panas terik sampai ke petang cuma bila hampir malam sahaja barulah cuaca terasa sedikit sejuk tetapi angin memang kuat.

Antara rides yang boleh membuatkan orang x de sakit jantung boleh dapat sakit jantung huhu... Untuk permainan lain ianya dibayar sekali dengan tiket masuk....cume untuk rides yang tertentu sahaja yang perlu di bayar asing jika ingin naik..contohnya rides diatas ni mungkin kerana rides diatas ni dasyat sikit jika dibandingkan dengan rides yang lain contohnya di bawah ini :


Tapi bagi Cp setiap rides tuh mendebarkan kalau berada di bahagian atas huhu..Cp x naik pun yang mane agak menakutkan tuh cp tngok je diorang naik menjerit2.Tapi kami terbeli tiket untuk main rides yang mendebarkan tu sekali disebabkan kami semua taknak main kami bagi kepada mereka yang memang suka naik hihi,mujurlah ade terserempak dengan budak2 malaysia yang belajar di sini..muda2 lagi mungkin tingkatan..kebetulan jumpa mereka makcik Cp bagi sahaja pada mereka,,biar mereka jela yang naik hihi..



Apapun memang satu pengalaman yang menarik bila berada di Dreampark ini, boleh melihat macam2 lagat manusia di sini..ada yang boleh dijadikan panduan ada pula yang perlu dijadikan sempadan. Ini sahaja buat masa ..Salam.

Sunday, September 4, 2011

Pyramid, Egypt

Assalammualaikum,sihat?? harap sihat la ye..Smalam Cp berkesempatan pergi melawat salah sebuah daripada 7 keajaiban dunia iaitu pyramid. Pergi dengan niat hanya untuk melihat keunikan seni bina pyramid tersebut itu sahaja :D..CP x masuk ke dalam pun sebab Cp rase Cp x larat nak berjalan kat dalam tu..lagipun cuaca sangat panas baru pukul 9 lebih tapi panasnya macam dah tengahari mungkin sebab nak berubah cuaca kot xlame lagi..mane la tau kan..


Pyramid di Egypt ni adalah pyramid sangat terkenal di dunia, di bina menggunakan batu yang sangat besar , Di Giza terdapat 3 jenis pyramid iaitu Great pyramid,Center pyramid and smallest pyramid. Untuk Great pyramid iaitu pyramid terbesar di dunai Ia mengandungi kira-kira 1300000 blok antara berat daripada 2.5 tan metrik (5,500 lb) hingga 15 tan (33,000 lb) dan dibina di atas asas persegi dengan sisi berukuran kira-kira 230 m (755 kaki), yang meliputi 13 ekar. Sisi empat menghadapi empat mata kardinal tepat dan mempunyai sudut 52 darjah. 

                                              Pintu masuk ke Great Pyramid


Besar batu2 yang digunakan..Cp x dpt bayangkan mcm mane dorang nak angkut satu2 batu ni dan susunkannya menjadi pyramid sebesar ni dari jauh pun dah nampak pyramid nih, memang sngt besar dan berat batu2 digunakan..dan batu2 ini dibawa dari Aswan melalui sungai Nil ..kalau x silapla dari ape yang CP dengar huhu...Dan bila berada di kawasan pyramid di sana ada menyediakan perkhidmatan kuda dan unta bagi sesiapa yang nk naik untuk berjalan2 di sekitar pyramid dan padang pasir..tapi biasanya bagi pelancong asing mereka akan mengenakan harge yang agak mahal, jadi pandai2 la ye atasi hihi...kalau xnk tolak jek..sebab mereka akan cuba sedaye upaya suh kita naik..xpun tangkap gambar..tapi tetap mintak tips..mungkin sebab mereka susah..itu caranya mereka cari rezeki..apepun berhati-hati jgn sampai tertipu okay..:D


Unta2 comel..:D


Dan ini pula Sphinx yang boleh kita lihat bila berada di bawah...semasa perjalanan ke pintu keluar pyramid..ianya adalah makhluk mitos yang berbadan singa dan berkepala manusia....ramai pengunjung akan singgah untuk bergambar di kawasan ini...dan kawasan pyramid ini merupakan salah sebuah kawasan yang mendapat perhatian pelancong asing..kawasan pyramid dibuka 24 jam..dan mempunyai persembahan malam dimana ia menceritakan tentang kisah sejarah pyramid kalau x silap Cp...ticket untuk masuk bagi dewasa 60 L.E dan kanak2 30LE  lebih kurang separuh dari duit malaysia iaitu RM30 dan RM15 .



Saturday, September 3, 2011

Beraya di Mesir!

Assalammualaikum, Harap semua sihat di samping keluarge tercinta...CP pun alhamdulilah sihat.. seperti yang sedia maklum tahun ni CP beraya diperantauan untuk pertama kalinya. Walaupun berjauhan dengan ayah ibu serta sedara mara yang lain itu bukan alasan untuk kita tidak beraya...beraya boleh dimana juga.. Di Egypt Cp tidak keseorangan..Cp beraya dengan makcik cp..anak die..and then maid die juga dengan 2 org lagi saudara Cp yang belajar di University Al-Azhar jadi xdelah sunyi ....meriah juga jadi nya.. cuma kami beraya di rumah sahajalah..x pergi melawat rumah sanak saudara itu sahaja bezanya..

Sehari sebelum raya kitorang sibuk menyediakan juadah untuk beraya seperti rendang minang,...erk korang tahu x rendang minang tu mcm mane? rendang minang ni rendang dari kepulauan jawa kot org2 minang punye resepi..memang sngt sedap..rendang ni memang wajib dimasak setiap kali perayaan xpun kalau ade kenduri memang kitorang masak...menggunakan banyak bawang..contoh nya kalau 10 kilo daging..bawang pun kena 10 kilo juga..itu yang membuatkan rendang ni sedap sangat..

Kuih raye...:D sempat buat kuih gunting ..len tuh beli sahaja..



Hidangan di pagi raya..walaupun simple tapi sngt bermakna..:D

Selain rendang minang ..juadah lain yang dimasak..kuah kacang..rendang ayam dan jugak nasi impir..lemang jek xde..huhu sebab xde kat snie..itupun ramuan banyak bawak dari Malaysia untuk masak..sebab kat sini ada yang ada ..dan ada yang tidak..jadi lebih senang bawak je dari Malaysia kan..

Kuih raya pun memang ada bawak skit dari Malaysia..jadi dapatlah merasa suasana beraya mcm kat Malaysia..buka youtube dengar takbir kuat2 pagi raya..walaupun sayu tapi tetap tabah..hihi..xpela bukan selalu beraya di perantauan..and then Cp buat video call guna skype ke kampung..jadi boleh tngok semua ahli keluarga... nasib baik kampung ade streamyx..dptla berkomunikasi dengan semua saudara mara..sampai jemu dorang tengok  muka..hihi ..sekarang semuanya dihujung jari sahaja..yang jauh jadi dekat..:D

Tngok org mesir ni..mereka beraya seperti di Malaysia..selepas sembahyang raya mereka akan berkumpul dengan ahli keluarga..mereka pun pula ke kampung untuk beraya..dan pada raya kedua ketiga mereka akan berkumpul sama2 dengan keluarge di area tahrir berhampiran dengan sungai nil..duduk berpiknik di tepi2 jambatan sungai nil..di kawasan2 sekitar zoo eqypt pun ramai sungguh org berkumpul dan itu budaya mereka disni..apepun janji diorang happy...


Beginilah kami dipagi raya....

Thursday, September 1, 2011

Menggabungkan puasa qadha dan puasa enam.


Di antara persoalan yang sering timbul sekitar puasa enam ialah adakah harus menggabungkan di antara dua puasa iaitu puasa qadha dan puasa enam hari di bulan Syawal. Adakah diganjari dengan kedua-dua pahala tersebut dengan puasa yang satu?

Persoalan ini berlaku khilaf di kalangan ulama’, sebahagiannya yang berpendapat tidak boleh mencampurkan niat puasa sunat dengan puasa fardhu yang lain atau dengan puasa sunat yang lain, sekiranya dilakukan maka puasanya itu tidak sah, tidak bagi yang fardhu dan tidak bagi yang sunat.

Ada dikalangan ulama’ Syafi’iyyah berpendapat bahawa ganjaran puasa enam tetap akan diperolehi apabila seseorang berpuasa qadha sekalipun ia tidak berniat menggabungkan kedua-duanya, namun pahala yang diperolehi kurang daripada seorang yang berpuasa kedua-duanya secara berasingan. [Lihat: Hasyiah Asy-Syarqawi ‘Ala Tuhfah At-Tullab 1/428, cet, Darul Ma'rifah, Fatawa Al-Azhar 9/261 Al-Maktabah Asy-Syamilah]

Al-Khatib Asy-Syarbini berkata: “Jika seseorang berpuasa qadha atau puasa nazar atau puasa sunat yang lain di bulan Syawal, adakah dia mendapat pahala sunat (Syawal) atau tidak? Saya tidak mendapati pendapat ulama’ yang menyebut tentangnya, dan yang zahirnya adalah dapat pahala tersebut (pahala puasa yang diniatinya). Namun, dia tidak mendapat pahala sebagaimana yang disebut oleh hadis yang menerangkan tentang kelebihan puasa enam tadi, khasnya mereka yang tertinggal puasa Ramadhan kemudian berpuasa pada bulan Syawal. Ini kerana mereka tidak memenuhi maksud hadis tersebut (menyempurnakan puasa Ramadahan kemudian diikuti dengan puasa enam)”. [Mughni Al-Muhtaj 2/184 cet, Darul Kutub Al-Ilmiah, Beirut]

Setelah dikaji, pandangan ulama’ yang membolehkan puasa dua dalam satu ini, tidak bersandarkan mana-mana dalil al-Qur’an dan al-Sunnah. Mereka juga mengatakan amalan ini hanya mendapat pahala kerana kebetulan berpuasa qadha dalam bulan Syawal, sama seperti pahala sunat tahiyyatul masjid dengan solat fardhu (orang yang terus melakukan solat fardhu apabila masuk ke dalam masjid akan mendapat juga pahala sunat tahiyyatul masjid). Wallahu a’lam.

Oleh itu, lakukanlah dua ibadat puasa ini (fardhu dan sunat) secara berasingan, kerana sebagai seorang hamba yang tunduk kepada Allah SWT, memperbanyakkan amalan taqarrub dengan memisahkan di antara yang menjadi kewajipan dengan yang menjadi galakan (sunat) tentulah lebih menunjukkan kesungguhan diri sebagai seorang hamba yang mencari keredhaan Tuhannya. Ini juga lebih berhati-hati (ahwat) dalam ibadat, serta melakukan ibadat dengan yakin adalah lebih utama (aula), kerana ada pendapat ulama’ mengatakan tidak boleh mencampurkan niat puasa sunat dengan puasa fardhu yang lain atau dengan puasa sunat yang lain.

Sebagai kesimpulan, puasa sunat semata-mata kerana Allah (bukan kerana sakit atau ingin berdiet) mempunyai kelebihan yang besar di sisi Allah swt dan sangat digalakkan oleh Rasulullah saw.

From : Hamba Allah

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...