Anda inginkan iklan? Sila klik disini :0)

Friday, September 30, 2011

Hidup Perlu Cekal!

Assalammualaikum, hurmm Cp sejak kebelakangan x aktif mengupdate..ish ish ish,..apela nak jadi dengan Cp ni..wake up Cp..Cp Harap semua sihat sejahtera.. Seperti yg sedia maklum..bulan september adalah bulan bermulanya semester baru bagi pelajar degree ...master...Phd and bla2...diploma start lebih awal kan?? Jadi bila start semester ..nak kate banyk sngat keje sampai x sempat nak online x jugak..tapi cp pun x tahu kenape..mungkin sebab ade penyakit "M"...hihi ape die...Carila sendiri ek..sebab tu la kot..Blog cp ni asik berhabuk jek..tenggelam timbul...silap2 boleh lemas..hihi erkk..merepek plak..

Tapi xpe..Cp akan cube cari ruang dan peluang untuk sentiase mengikuti perkembangan rakan2 blogger..:D dan mengemas kini blog Cp ni dengan pengetahuan bermanfaat untuk kita semua..insyaAllah.. Sebagai seorang pelajar pasti akan ada dugaan yang perlu dihadapi..bukan sahaja sebagai seorang pelajar..tetapi sebagai seorang insan di muka bumi nih..pasti ade dugaan yang penuh panca roba yang perlu tempuhi..jadi kesabaran yang tinggi dan sentiasa cekal menghadapi segala yang mendatang adalah sangat perlu..kadang2 diri kita x cukup kuat untuk tempuhi sesuatu ujian yang datang dalam hidup kita ..dan itu yang membuatkan kita menjadi stress dan hilang pertimbangan.. dan "down"...dan orang lain tidak akan faham apa yang berlaku kat diri kita selain diri kita sendiri...melainkan Allah S.W.T..

Tempat yang paling baik untuk kita mengadu adalah kepada Allah S.W.T..dia maha mendengar..maha mengetahui , maha pengasih..maha bijaksana.. kadang2 kita mengadu kat org lain..org jadi salah tafsir dan timbullah salah faham..jadi mengadulah pada maha pencipta..semoga segala sesuatu yang terjadi dipermudahkan.. Cp sangat kagum dengan insan2 yang berjaya pada hari ini..yang dahulunya mereka sangat susah..mereka melalui sangat keperitan dan tabah menghadapi liku2 kehidupan.. dan kadang2 Cp terfikir sejenak..bagaimana mereka boleh berada ditahap ini..?? apa yang mereka lakukan?? dan mulalah pemikiran negatif bemain di minda Cp..."aku x mungkin jadi begitu..begini.. " ... bg Cp..mereka adelah insan2 sngt cekal menempuhi hidup ini..ibu ayah cp pun adelah org berjaya di muka bumi ini..berjaya bukan sahaja diukur pd kekayaan yang mereka ade..tetapi bg cp..berjaya tu boleh juga di inteprestasikan dalam konteks yang berbeza..berjaya membesarkan anak2..berjaya menjadi muslim sejati..dan banyak lagi..banyk sebenarnye org yg berjaya..:D

Tetapi bila difikirkan semula..kenapa mereka boleh? kita x boleh? apa beza nya kita dari mereka? dua mata..dua telinga..mempunyai akal fikiran...dan sebagainya.. jadi Cp x nak putus asa pada perkara yang tak pasti..setiap insan dimuka bumi ni..telah ditentukan rezeki masing2.. insyaAllah jika kita berusaha..mungkin kejayaan milik kita..tapi biasalah huhu mengalah sebelum mencoba..bagaikan tradisi kita..huhu harap dapat dijauhkan.. hihi apelah cp berceloteh nih..x relate ke tidak dengan tajuk diatas..:D tetibe nk nulis cengginih..yg mane paham Alhamdulilah..yg x paham..buat2 paham jela..hihi...

"Kita merancang...Tuhan menentukan...siapa kita untuk mempersoalkan..
sedangkan semua telah ditentukan"

2 comments:

zulhilmi tempoyak said...

tu la....

tabah ek...

kita manusia ni ad nasib kte jugak..;)

Noorhidayah binti Salehhudin said...

betul tu..:D zulhilmi

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...