Anda inginkan iklan? Sila klik disini :0)

Saturday, September 3, 2011

Beraya di Mesir!

Assalammualaikum, Harap semua sihat di samping keluarge tercinta...CP pun alhamdulilah sihat.. seperti yang sedia maklum tahun ni CP beraya diperantauan untuk pertama kalinya. Walaupun berjauhan dengan ayah ibu serta sedara mara yang lain itu bukan alasan untuk kita tidak beraya...beraya boleh dimana juga.. Di Egypt Cp tidak keseorangan..Cp beraya dengan makcik cp..anak die..and then maid die juga dengan 2 org lagi saudara Cp yang belajar di University Al-Azhar jadi xdelah sunyi ....meriah juga jadi nya.. cuma kami beraya di rumah sahajalah..x pergi melawat rumah sanak saudara itu sahaja bezanya..

Sehari sebelum raya kitorang sibuk menyediakan juadah untuk beraya seperti rendang minang,...erk korang tahu x rendang minang tu mcm mane? rendang minang ni rendang dari kepulauan jawa kot org2 minang punye resepi..memang sngt sedap..rendang ni memang wajib dimasak setiap kali perayaan xpun kalau ade kenduri memang kitorang masak...menggunakan banyak bawang..contoh nya kalau 10 kilo daging..bawang pun kena 10 kilo juga..itu yang membuatkan rendang ni sedap sangat..

Kuih raye...:D sempat buat kuih gunting ..len tuh beli sahaja..



Hidangan di pagi raya..walaupun simple tapi sngt bermakna..:D

Selain rendang minang ..juadah lain yang dimasak..kuah kacang..rendang ayam dan jugak nasi impir..lemang jek xde..huhu sebab xde kat snie..itupun ramuan banyak bawak dari Malaysia untuk masak..sebab kat sini ada yang ada ..dan ada yang tidak..jadi lebih senang bawak je dari Malaysia kan..

Kuih raya pun memang ada bawak skit dari Malaysia..jadi dapatlah merasa suasana beraya mcm kat Malaysia..buka youtube dengar takbir kuat2 pagi raya..walaupun sayu tapi tetap tabah..hihi..xpela bukan selalu beraya di perantauan..and then Cp buat video call guna skype ke kampung..jadi boleh tngok semua ahli keluarga... nasib baik kampung ade streamyx..dptla berkomunikasi dengan semua saudara mara..sampai jemu dorang tengok  muka..hihi ..sekarang semuanya dihujung jari sahaja..yang jauh jadi dekat..:D

Tngok org mesir ni..mereka beraya seperti di Malaysia..selepas sembahyang raya mereka akan berkumpul dengan ahli keluarga..mereka pun pula ke kampung untuk beraya..dan pada raya kedua ketiga mereka akan berkumpul sama2 dengan keluarge di area tahrir berhampiran dengan sungai nil..duduk berpiknik di tepi2 jambatan sungai nil..di kawasan2 sekitar zoo eqypt pun ramai sungguh org berkumpul dan itu budaya mereka disni..apepun janji diorang happy...


Beginilah kami dipagi raya....

2 comments:

aiman mania said...

wahhh...hebat!raya di perantauan..oversea plak tuh..heehee.....kalo lah aiman dapat beraya kat korea sana...lagi gempaq!

Eyda Dania said...

bestnye beraya di perantauan....eyda pn tringn nk rye kt cne..hehe..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...