Anda inginkan iklan? Sila klik disini :0)

Monday, April 4, 2011

Tidak sengaja makan daging Baalifbayaa!!

Hari nih seharian x update entry, sibuk study and buat assignment since tomorrow aku ade exam for my operations management huhu but sempat jugak selak new and nak share pasal tajuk ni mcm interesting..!!

Ape hukum nya jika makan termakan baalifbayaa?? Hurm..dengar kate UStaz..

HUKUM daging babi adalah haram dimakan. Umat Islam hendaklah mengelak daripada memakan daging babi dan perlu waspada ketika memesan makanan, lebih-lebih lagi apabila berada di luar negara. 

Larangan memakan daging babi terkandung dalam al-Quran, antaranya dalam ayat berikut: "Sesungguhnya Allah hanya mengharamkan kepada kamu memakan bangkai, darah, daging babi, dan binatang-binatang yang disembelih tidak kerana Allah, maka sesiapa terpaksa (memakannya kerana darurat) sedang ia tidak mengingini�nya dan tidak pula melampaui batas, maka tidaklah ia berdosa. Sesungguhnya Allah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani." (Surah al-Baqarah ayat 173) 

Hukum memakan daging babi tanpa sedar atau tidak sengaja tetap haram. Walaupun begitu, dosanya adalah kurang atau dimaafkan berbanding dengan memakan secara sengaja.

Jadi..marilah kita berhati-hati memilih makanan yang kita makan,pastikan halal kalau boleh tanye org kedai tuh huhu..lagi2 kalau ke luar negara..huhu..Wawallahualam..

3 comments:

nur anis said...

nak tengok kasut kat kedai pun kena hati-hati sebab ada jugak dari kulit babi..

Taufiq Arifin a.k.a. Topimagine said...

tapi kalau kita yakin makanan tu xde unsur dari babi, tp sebenarnye ade..... xpe kan????

Cphidayah said...

Anis : tahu xpe..huhu
Top : kalau yakin x de unsur mcm tu..makanla..:)...insyaAllah..xde pape...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...