Anda inginkan iklan? Sila klik disini :0)

Monday, August 8, 2011

Orang Melayu terkaya di Malaysia

Di bawah ini merupakan 10 orang terkaya di Malaysia 2011


  • Robert Kuok Hock Nien-RM 50.04 bilion




  • T. Ananda Krishnan-RM 45.78 bilion




  • Tan Sri Teh Hong Piow-RM 12.77 bilion




  • Tan Sri Lee Shin Cheng-RM 12.73 bilion




  • Tan Sri Lim Kok Thay-RM 10.89 bilion




  • Tan Sri Quek Leng Chan-RM 10.75 bilion




  • Tan Sri Syed Mokhtar Albukhary-RM 8.84 bilion




  • Puan Sri Lee Kim Hua-RM 7.42 bilion




  • Tan Sri Tiong Hiew King-RM 4.772 bilion




  • Ong Beng Sheng-RM 3.987 bilion





  • Berdasarkan senarai diatas, hanya seorang sahaja melayu yang tersenarai, selebihnya cina dan seorang india..sekurang-kurang nya ada juga wakil dari kaum melayu.. dan CP amat berbangga dengan Tan Sri Syed Mokhtar Albukhary..kerana beliau merupakan salah seorang insan yang terkaya di Malaysia..lihat sahaja nilai asset yang dimiliki.. itulah dinama rezeki..tapi kekayaan yang dikecapi adalah melalui usaha berterusan beliau..bermula dari bawah...


    Tan Sri Syed Mokhtar Shah bin Syed Nor Al-Bukhary  adalah yang paling kaya bumiputra tokoh korporat di Malaysia. Dengan penglibatan dalam pelbagai bidang perniagaan termasuk pengangkutan dan logistik , perladangan , pembangunan hartanah , pertahanan dan gudang pensenjataan serta kejuruteraan  dan penjanaan kuasa, beliau mempunyai nilai bersih yang dianggarkan AS $ 2.5 bilion mengikut kepada Forbes  menjadikan beliau antara 7 terkaya Malaysia.

    Syed Mokhtar al-Bukhary dilahirkan ke dalam keluarga Melayu kelas pertengahan rendah; rumah tanpa kemewahan. Pendidikan yang tertinggi adalah hanya tingkatan 5, dan dia tidak pernah pergi ke universiti. Banyak pengetahuan dan pengalaman beliau adalah diperolehi melalui pengalaman keusahawanan sendiri semasa mudanya.
    Oleh kerana latar belakang keluarganya biasa-biasa , Syed Mokhtar al Bukhary telah melangkah ke dunia pekerjaan dalam kehidupan awal beliau, pada masa yang sama mengikuti pengajian rendah dan menengah. Syed Mokhtar membantu ibunya menanam dan menjual sayur-sayuran di pasaran dan juga menjual roti canai. 

    Setelah menamatkan sekolah, Syed Mokhtar membantu bapanya dalam perniagaan lembu penternakan tetapi perniagaan tergugat oleh kerana penyakit kaki dan mulut. Walau bagaimanapun, beliau mengambil alih perniagaan dan mula semula dengan menjual daging. Beliau kemudiannya beralih kepada pembungkusan daging dan mula menjual mereka borong.


    Syed Mokhtar dan Zainal memulakan perniagaan di Kedah pada 1990-an dengan berniaga beras . Kemudian berpindah beralih ke perniagaan perdagangan beras. Dia bekerja keras selepas dianugerahkan lesen perdagangan beras daripada Lembaga Padi Negara, dan kemudiannya dianugerahkan successions kontrak pembekal syarikat berkaitan kerajaan (GLC) sebagai rakan kongsi dengan Zainal Hatim Hj Ambia Bukhary.

    Sebagai penentuan itu bermula untuk skyrocket, dia dengan cepat berpindah ke berkembang ke dalam kepelbagaian perniagaan yang lain. Hari ini, empayar perniagaan beliau telah berkembang ke bidang-bidang seperti perladangan, pembangunan hartanah, pembinaan, kejuruteraan, penjanaan kuasa, infrastruktur dan pelabuhan.

    Beliau memiliki saham 51.8% dalam Malaysian Mining Corporation melalui syarikat yang dimiliki sepenuhnya, Syarikat Impian Tsabit Sdn. Bhd. Tan Sri Syed Mokhtar dan Zainal Hatim sendiri memiliki SKS Ventures, yang telah dianugerahkan tugas membina tapak bagi stesen janakuasa arang batu 2100MW di Tanjung Bin, Johor. Tan Sri Syed Mohktar memiliki 32% saham di PERNAS melalui syarikatnya sendiri, Syarikat Ratu Jernih. Syarikat Perdana Padu Sdn. Bhd dan Corak Kukuh Sdn. Bhd. Tan Sri Syed Mokhtar dan Zainal adalah Ahli Lembaga Pengarah Syarikat Bina Puri Holdings Berhad, di mana, dengan sendiri, dia mempunyai 7,34% . Selain daripada itu, Tan Sri Syed Mokhtar dan Zainal telah diubah kepentingan dalam beberapa syarikat, kedua-dua di Malaysia serta luar negara.

    Semoga ramai lagi yang dapat mengikuti jejak langkah Tan Sri..lebih2 lagi Bumiputra di Malaysia..insyaAllah..

    sumber : wikipedia , berita semasa

    16 comments:

    aimie amalina said...

    bukan senang nak senangg=)

    Encik JI said...

    byk citer2 yg baik aku dgr dari syed bukhari ni :)

    alhmdulillah .

    Noorhidayah binti Salehhudin said...

    aimie: betul tuh..bukan senang untuk senang..dan x susah untuk susah..
    En.Ji: Mungkin baik keperibadiannya..

    CikFF said...

    nnt cikFF atas skali.. insyaAllah.. kekeke~

    Noorhidayah binti Salehhudin said...

    hihi insyaALlah..cik FF>>:D

    Taufiq Arifin a.k.a. Topimagine said...

    hope satu hari anti aku akan jadi cam beliau kn.. aminnnn

    Noorhidayah binti Salehhudin said...

    Hopefully top..Amin!!

    liya alia said...

    sorang ja melayu.. tapi macam mana la nak kaya macam ni kan

    azlanmatt said...

    mereka pn susah jugak dulu... tp org skang senang jerr nk kaya..*kaya cepat..

    Noorhidayah binti Salehhudin said...

    liya: nasib baik ade sorang..hihi..:D
    azlan: senang ke en.lan..:D cecite cecite..hikhik

    Aa said...

    Super.
    :)

    Miss S.F.S said...

    rumah Tan Sri Syed Mokhtar dekat je ;D

    Noorhidayah binti Salehhudin said...

    Aa- Super junior ke hihi
    Miss Sfs-kat mane umah Tan Sri..:D

    Mrs Nury said...

    kalau baca dari komen2 kat sini,

    TERNYATA ramai yang HANYA BERHARAP tapi tidak mengambil sebarang langkah untuk menjadi seperti beliau punn..

    Orang melayu ni suka tengok aje tapi tak jadikan ikutan. Tumpang bangga aje dengan kejayaan orang lain 'naseb baik ada melayu sorang dalam senarai', tak kurang ada juga yang mempersenda! Macam mana la duduk tempat yang teratas sekali dalam senarai tu atau sekurang2nya berada dalam senarai tu??

    *Terima kasih kerana kongsi kisah ni :)

    Kakzakie said...

    Mencari satu dalam berjuta ini terlalu sukar rasanya...

    Noorhidayah binti Salehhudin said...

    Mrs.Nury- Betul juga kate awak tu..tapi diharapkan perkongsian ini dapat memberi semangat kepada orang melayu untuk mencontohi cara beliau..:D

    K.zakie- sukar tapi tidak mustahil..:D

    LinkWithin

    Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...