Anda inginkan iklan? Sila klik disini :0)

Wednesday, June 9, 2010

MuzeuM SamUdera!!


Muzium Samudera merupakan replika kapal flor de la ma yang dibina pada awal tahun 1990..Fokus utama muzium ini ialah sejarah kelautan Melaka dan zaman kegemilangan Melaka sebagai Emporium Timur. Ia juga menyingkap pergolakan politik maritim di Melaka yang membuktikan bahawa hilangnya kuasa politik maka hilanglah segalanya. Pameran di muzium ini memaparkan perkembangan perdagangan dari zaman kesultanan Melayu Melaka hingga ke zaman Kolonial Portugis, Belanda, Inggeris dan era penaklukan Jepun di Tanah Melayu. Turut dipamerkan ialah lukisan, peta lama, model kapal dan artifak berkaitan maritim dan perdagangan di Melaka. (Wikipedia)


korang kalau g Bandaraya Melaka..mesti ade lalu kan tepu kapal ni xpun nampak kalau naik menara taming sari..huhu.. Inilah muzium Samudera...very unik dalam kapal lame,,jangan risau dalam tu ade aircond so tak panas..nak masuk kena bukak kasut..nice..and attractive..ticket pe entry only RM3..ceh mcm promote plak..haha not la just want to share..:)


Mata ke mata bawa ke hati...hati ke hati bicara janji hahah..Apekah..haha sungguh asyik melihat keunikan patung..

Kapal atas ni merupakan replika bagi kapal belanda,india dan china yang datang ke negeri Melaka..cantik gak la replika kapal-kapal ni,,mcm kapal betul..haa..gambar patung atas tu plak merupakan patung pedagang arab,china,india, dan kepulauan melayu yang sedang tawar menawar meniagakan barang dagangan mereka..dimana  Melaka memang terkenal sebagai pusat dagangan bagi timur dan barat dengan menggunakan falsafah islam dan ketimuran..:) best2,,:)

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...