Anda inginkan iklan? Sila klik disini :0)

Friday, April 22, 2011

Merokok Itu Haram

Korang sedar tak yang merokok itu haram, dan antara fatwa  telah dikeluarkan oleh Muzakarah Jawatan Fatwa, Majlis Kebangsaan hal ehwal islam dimana telah memutuskan bahawa amalan merokok itu hukumnya adalah haram menurut pandangan islam. 


* Fatwa yang termasyur di seluruh dunia iaitu Al-Marhum Mufti Saudi, Syeikh Abdul Aziz bin Baaz
* Fatwa Al-Azhar terdahulu iaitu Syeikh Abdullah Al-Masyd (Ketua Lembaga Fatwa Azhar), Dr. Ahmad ‘Umar Hashim’ (Naib Canselor Al-Azhar) dan lain lain.
10 SEBAB MENGAPA ISLAM MENGHARAMKAN ROKOK
a)   Rokok menjejaskan akal (mental)
b)  Rokok membahayakan kesihatan fizikal
c)  Rokok membahayakan keselamatan diri dan orang lain.
d)  Rokok membahayakan keturunan
e)  Rokok mengganggu manusia lain.
f)   Rokok menimbulkan akhlak buruk
g)   Rokok mensia-siakan waktu hidup
h)  Rokok bercanggah dengan maruah keislaman
i)   Rokok membazirkan harta (wang)
j)  Rokok mengandungi dadah (nikotin dan arak)

FATWA: Merokok haram. Allah berfirman (yang bermaksud), "Dan janganlah kamu mencampakkan dirimu sendiri dalam kebinasaan." (Al-Baqarah:195)

terang-terang kita dapat lihat banyak kesan negative akibat daripada rokok, yang paling teruk boleh memudaratkan diri ..bukan sahaja si penghisap malah..mereka yang berada di kekeling si perokok,,kerana terhidu asap rokok,..Sakit yang mungkin akan dihadapi oleh perokok...:

  • Penyakit jantung dan stroke.Satu dari tiga kematian di dunia berhubungan dengan penyakit jantung dan stroke. Kedua penyakit tersebut dapat menyebabkan “sudden death” ( kematian mendadak).
  • Kanser paru.Satu dari sepuluh perokok berat akan menderita penyakit kanser paru. Pada beberapa kasus dapat berakibat fatal dan menyebabkan kematian, kaerna sulit dideteksi secara dini. Penyebaran dapat terjadi dengan cepat ke bahagian, tulang dan otak.
  • Kanser mulut.Merokok dapat menyebabkan kanser mulut, kerosakan gigi dan penyakit gusi.
  •  Osteoporosis.Karbonmonoksida dalam asap rokok dapat mengurangkan daya angkut oksigen darah perokok sebesar 15%, mengakibatkan kerapuhan tulang sehingga lebih mudah patah dan membutuhkan waktu 80% lebih lama untuk penyembuhan. Perokok juga lebih mudah menderita sakit tulang belakang.
  • Katarak.Merokok dapat menyebabkan gangguan pada mata. Perokok mempunyai risiko 50% lebih tinggi terkena katarak, bahkan bisa menyebabkan kebutaan.
  •  Psoriasis.Perokok 2-3 kali lebih sering terkena psoriasis yaitu proses inflamasi kulit tidak menular yang terasa gatal, dan meninggalkan guratan merah pada seluruh tubuh.
  • Keguguran rambut.Merokok menurunkan sistem kekebalan, tubuh lebih mudah terserang penyakit seperti lupus erimatosus yang menyebabkan kegugurann rambut, ulserasi pada mulut, kemerahan pada wajah, kulit kepala dan tangan.
  • merokok pada kehamilan.Merokok selama kehamilan menyebabkan pertumbuhan janin lambat dan dapat meningkatkan risiko Berat Badan Lahir Rendah (BBLR). Risiko keguguran pada wanita perokok 2-3 kali lebih sering karena Karbon Monoksida dalam asap rokok dapat menurunkan kadar oksigen.
  •  Impotensi.Merokok dapat menyebabkan penurunan seksual karena aliran darah ke penis berkurang sehingga tidak terjadi ereksi.
Renung-renungkan!!!

3 comments:

restu resort said...

ish2x..

kay shafiQ said...

Nak bg org kite x merokok pihak bertanggungjawab ptut x payh bwak msuk rokok ke negara. Rokok plak antara sumber penting negara. semua ni duniawi belaka

Cphidayah said...

tula..sukar sebenarnye nk berbicare pasal perkare ni..but semuenya terpulang kepada individu itu sendiri..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...