Anda inginkan iklan? Sila klik disini :0)

Wednesday, September 21, 2011

Hari-hari terakhir di Mesir!

Assalammualaikum, berhabuk blog CP ni dek kerana x update entry baru..sibuk sikit 2,3 minggu ni...huhu Alhamdulilah Selamat sudah CP pulang ke tanah air tercinta.pada 11/09 yang lepas.. ..12/09 iaitu isnin minggu yang lalu Cp da start semester baru..balik2 terus start belajar..apepun semua dapat handle ..alhamdulilah..jadual kelas semua dah ade..dan semester ni jadual nya Cp rase okay..dan mudah mudahan masa yang ade cukup untuk buat assignment yang sudah pastinya banyak menanti..

Sedih juga perasaan meninggalkan bumi mesir..tapi apekan daya..masa sangat pantas berlalu..sebulan disana..banyak pengalaman baru yang Cp dapat..sedikit sebanyak CP tau tentang budaya mereka ..cara hidup mereka..makanan..juga mengetahui sedikit sebanyak tentang tempat2 bersejarah yang selama ini Cp hanya lihat dari tv mahupun internet..

Bila kita berada di negara orang..baru lah kita akan sedar dan akan berasa tersangat bersyukur berada di negara sendiri..di Mesir misalnya..revolusi yang berlaku tempoh hari masih lagi meninggalkan kesan di sana..masih ade lagi rusuhan tetapi masih terkawal..tetapi Cp seronok berada di sana..dan jika diberi peluang cp ingin menjejakkan kaki kesana lagi...insyaAllah satu hari nanti..

Hari2 terakhir di Mesir..digunakan sebaik mungkin...Pengalaman yang Cp tidak dapat lupakan apabila cp berpeluang menziarah Makam Mazhab Imam Shafie yang terletak di Masjid imam shafie di bandar eqypt,  disitu juga Cp melihat bekas tapak kaki yang dikatakan tapak kaki Rasulullah S.A.W ..ketika duduk di dalam masjid tersebut..dan ini diceritakan oleh seorang wanita mesir yang sedang duduk di dalam masjid tersebut..terdetik hati CP..subhanallah..  jika benar itu adalah bekas..tapak kaki Rasulullah S.A.W..alangkah bertuahnya Cp dapat melihat nya.. 

Selain itu..ada beberapa buah Masjid lain yang Cp pergi,seperti Masjid Amru Ash ..iaitu sahabat Rasulullah S.A.W..masjid ini dikatekan masjid tertua di Afrika..Cp juga bekesempatan pergi ke Masjid Sultan Hassan..iaitu masjid 4 mazhad dimana..disitulah tempat ke-empat2 mazhad iaitu Shafie,Hambali,Hanafi dan Maliki banyak meluangkan masanya beribadah..dan di dalam masjid ini terdapat 4 penjuru..mungkin mewakili 4 mazhab tersebut..wawallahuallam...Bersebelahan dengan Masjid tersebut..terdapat sebuah lagi masjid..iaitu masjid Rafa'i dan terdapat  Makam Rafa'i iaitu seorang ulama dan pendakwah.. 

Masjid lain yang Cp sempat ziarahi adalah masjid hussien berhampiran dengan Khan El-Khalili bazaar..iaitu tempat membeli cendera mata bg pelancong..Hussien adalah cucu kepada Rasulullah S.A.W..dimana dikatakan bahawa kepala Saiyidina Hussien ada di dalam Masjid Tersebut dan badannya di Masjid Hussien di  Karbala..bertentangan dengan Masjid ini terdapat Masjid Al-Azhar dimana di sini..masjid ini menjadi tumpuan para ulama dan sheikh ...di masjid ini juga kelas2 agama dijalankan dan kebanyak pelajar University Al-Azhar banyak menghabiskan masa mereka di Masjid ini..Alhamdulilah...

2 Lagi masjid yang sempat Cp kunjungi ..adelah Masjid Muhammad Ali dan Masjid Nasr..di Kubu Salahhudin Al-ayoubi di Cairo..Muhammad Ali Pasha adalah seorang tentera yang banyak menyumbangkan bakti kepada ekonomi..budaya dan ketenteraan.. 


Masjid Nasr


Masjid Muhammad Ali

Pokok yang diukir "Allah" berhadapan Masjid Muhammad Ali

Suasana Dalam Masjid Muhammad Ali


Masjid Amru Ash


Pintu masuk ke Masjid Rafa'i

Pengalaman Mengajar kita erti kehidupan...
Pengembaraan kadangkala memberikan keinsafan..

5 comments:

Gamez loVer said...

cantiknye..

Cphidayah said...

aku si pujangga-memang cantik..setiap masjid disana..mempunyai senibina yang menarik..huhu sngt kagum melihatnya..

fiQRa said...

seronoknya~ tak semua org dpt pengalaman mcm cp :)

http://fiqracake.blogspot.com/2011/09/contest-im-proud-to-be-muslimah.html

Eintan Nurfuzie said...

TAWARAN UNTUK YANG BLOG YANG MASIH TIADA HEADER..
http://nurfuzie.blogspot.com/2011/09/pencarian-cik-en-dan-blog-cik-ensaya.html

kaizen said...

wahhh bestnyer dpt g sane....

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...