Anda inginkan iklan? Sila klik disini :0)

Tuesday, March 15, 2011

Dugaan Tsunami!!




Simpati yang x terhingga dari saya kepada mangsa-mangsa bencana gempa bumi yang membawa kepada berlakunya tsunami iaitu ombak besar. Ini lah apa yang berlaku kepada negara jiran kita Jepun. Tidak di sangka tragedi ini merupakan tragedi yang terburuk dalam masa 300 tahun. Sebelum ini kita dikejutkan tsunami yang melanda Malaysia..dan Indonesia..yang mengorbankan ramai manusia,,terutama sekali di Aceh..di mana kawasan Aceh menjadi padang jarak padang terkukur..cume sebuah masjid sahaja yang tidak rebah menimpa bumi. Itulah kebesaran Allah..saya sangat bersimpati dengan nasib yang melanda mereka -mereka di negara matahari terbit, ribuan tempat tinggal dan harta benda menjadi korban,,juga ribuan manusia terbunuh juga kehilangan tempat tinggal. Tapi apakah daya kita hanya manusia.. hanya mampu berdoa semoga dijauhkan dari bencana sebegini. Ini adalah dugaan Allah S.W.T kepada manusia.. dan pasti ada hikmah disebalik segala bencana yang terjadi. 

Tsunami di Jepun ini bukan untuk kali yang pertama, tsunami sangat berkait rapat dengan negara jepun disebabkan jepun mempunyai banyak gunung berapi, jadi bencana ini sering terjadi di Jepun, tetapi pada kali ini, ianya adalah tragedi yang terburuk yang dialami, walaupun jepun sangat canggih dengan segala teknologi bagi mengesan bencana yang terjadi dinegara mereka tetapi Tsunami melanda tidak siapa yang boleh menghalangnya, ini semua kebesaran Allah S.W.T.Saya mengharapkan agar rakyat di Jepun sentiasa tabah menghadapi dugaan ini, kami dari negara jiran berdoa agar anda semua yang terselamat di dalam keadaan sihat dan membantu apa yang mampu seperti apa yang telah dillakukan oleh perdana menteri kita menghantar pasukan Smart bagi menjalankan operasi membantu mangsa-mangsa yang mungkin terselamat dalam timbunan runtuhan bangunan.

According to the Wikipedia , tsunami mean :
tsunami (Japanese津波, lit. "harbor wave"; Japanese pronunciation: [tsɯnami]English pronunciation: /tsuːˈnɑːmi/ tsoo-NAH-mee or /suːˈnɑːmi/ soo-NAH-mee[2]) is a series of water waves (also called a tsunami wave train) caused by the displacement of a large volume of a body of water, usually an ocean, though it can occur in large lakes. Tsunamis are a frequent occurrence in Japan; approximately 195 events have been recorded.[4] Owing to the immense volumes of water and the high energy involved, tsunamis can devastate coastal regions.
Earthquakesvolcanic eruptions and other underwater explosions (including detonations of underwater nuclear devices), landslides and othermass movementsmeteorite ocean impacts or similar impact events, and other disturbances above or below water all have the potential to generate a tsunami.
Yang memberi maksud : 
Siri gelombang air (juga disebut train gelombang tsunami) yang disebabkan oleh ombak besar, biasanya di kawasan laut, dan boleh berlaku di tasik besar. Tsunami  sering berlaku di Jepun;. Sekitar 195 kejadian telah direkodkan disebabkan oleh ombak besar  dan tsunami boleh memusnahkan kawasan-kawasan pesisiran.

Gempa bumi, letusan gunung berapi dan letupan bawah air yang lain 
(termasuk letupan peranti nuklear bawah laut), tanah runtuh dan
 kesan meteorit 
laut serta  peristiwa yang menyebabkan kesan serupa,
 serta gangguan lain di atas atau di bawah air
 semua mempunyai potensi untuk menimbulkan tsunami.



Antara gambar-gambar tsunami :


 
 

Semoga kita semua terhindar dari bencana ini dan sentiasa berhati -hati..InsyaAllah..

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...