Anda inginkan iklan? Sila klik disini :0)

Wednesday, April 13, 2011

aMeng Didapati Bersalah..


MELAKA: Vokalis kumpulan Spring, Ameng atau nama sebenarnya Wan Aminuddin Wan Ismail, 43, dijatuhi hukuman penjara 11 tahun dan 10 sebatan oleh Mahkamah Sesyen di sini, semalam, selepas mengaku bersalah atas tiga pertuduhan memiliki dan memasukkan dadah dalam badan di sebuah hotel di Taman Melaka Raya, di sini, Februari lalu.
Isteri Ameng, Sabariah Zakariah, 41, yang menghadapi dua tuduhan bersama suaminya, bagaimanapun dibebaskan selepas pertuduhan terhadapnya digugurkan.


Mengikut pertuduhan, Ameng dan isterinya didapati memiliki kanabis seberat 105.90 gram di bilik nombor 1, Hotel Senyum Mesra, nombor 346 A&B, Jalan Melaka Raya 3, Taman Melaka Raya, dekat sini, pada 1 Februari lalu.


Mereka dituduh melakukan kesalahan itu mengikut Seksyen 6 Akta Dadah Berbahaya 1952 dan boleh dihukum mengikut Seksyen 39A (2) akta sama, dibaca sekali dengan Seksyen 34 Kanun Keseksaan membabitkan hukuman penjara seumur hidup atau tidak kurang lima tahun dan 10 sebatan jika sabit kesalahan Bagi pertuduhan kedua, pasangan itu dituduh memiliki dadah methamphetamine seberat 0.22 gram di tempat, masa dan tarikh sama.


Mereka didakwa mengikut Seksyen 12 Akta Dadah Berbahaya 1952 dan boleh dihukum mengikut Seksyen 12 (3) akta sama dibaca bersama Seksyen 34 Kanun Keseksaan, memperuntukkan hukuman didenda maksimum RM100,000 atau penjara sehingga lima tahun atau kedua-duanya sekali.



Ameng turut menghadapi pertuduhan tambahan iaitu memasukkan dadah dalam badan kira-kira jam 6 petang hari sama di Pejabat Bahagian Siasatan Jenayah Narkotik, Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Melaka Tengah.



Bagi pertuduhan itu, dia didakwa mengikut Seksyen 15 (1) (a) akta sama (pindaan 2003) dan boleh dihukum mengikut Seksyen 15 (1) (b) dibaca bersama Seksyen 38 ADB 1952 yang memperuntukkan hukuman denda tidak lebih RM5,000 atau penjara tidak lebih dua tahun dan dua tahun pengawasan.


Hakim Abu Bakar Katar menjatuhkan hukuman penjara lapan tahun dan 10 sebatan bagi pertuduhan pertama, dua tahun penjara bagi pertuduhan kedua, manakala untuk pertuduhan ketiga, Ameng dijatuhkan hukuman penjara setahun berserta pengawasan selama dua tahun.



Abu Bakar, bagaimanapun mengarahkan tertuduh menjalani hukuman penjara bagi ketiga-tiga pertuduhan itu secara serentak bermula tarikh ditangkap iaitu 1 Februari lalu. Berikutan itu, Ameng hanya perlu menjalani hukuman penjara selama lapan tahun berserta sebatan.


Ameng yang mengenakan kemeja-T berwarna biru dan berseluar jeans kelihatan tenang ketika hukuman dijatuhkan terhadapnya.



Dia sebelum ini mengaku bersalah atas dua pertuduhan memiliki dadah ketika dihadapkan ke mahkamah pada 14 Februari lalu, manakala isterinya mengaku tidak bersalah.



Terdahulu, peguam bela Azrul Zulkifli Strok yang mewakili Ameng dan isterinya meminta mahkamah menjatuhkan hukuman paling minimum terhadap anak guamnya memandangkan itu kesalahan pertamanya memiliki dadah.



“Saya merayu mahkamah menjatuhkan hukuman ringan kerana tertuduh dalam kes ini adalah penanggung keluarga yang mempunyai seorang isteri dan tiga anak berusia antara tiga hingga 15 tahun selain ibunya yang sakit tua.



Timbalan Pendakwa Raya, Ifa Sirrhu Samsudin, bagaimanapun meminta mahkamah menjatuhkan hukuman maksimum terhadap tertuduh kerana kesalahan dilakukannya serius.



Menurutnya, masalah dadah menjadi punca perpecahan dalam masyarakat sekarang dan beliau meminta mahkamah mengutamakan kepentingan awam ketika menjatuhkan hukuman.



Beberapa ahli keluarga pasangan berkenaan dilihat hadir di mahkamah untuk mengikuti perbicaraan itu.

3 comments:

bersama kak Es said...

salah macam mana sekalipun..lepas ni peminat tetap terima mereka seperti biasa...

Taufiq Arifin a.k.a. Topimagine said...

belum tetnut lagi die akan dihukum seperti yang dinyatakan... orang femes kalau mohon pengampunan rasenye akan dapat kut ;)

Cphidayah said...

kak es : mungkin..:)
Top : hurmm ntahlah..kite tngok jek nanti ek..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...