Anda inginkan iklan? Sila klik disini :0)

Tuesday, June 14, 2011

Bila aku pergi Vietnam!

Puih pUihh...Fuhhhh...(meniup habuk yang bnyk kat blog nih) ..sebab lama sangat tak update..banyak betul debu2 halus huhu..nasib baik masih berfungsi..:D..Assalammualaikum...Harap semua sihat wal'afiat insyaAllah, aku pun sihat terlebey2 disni hihi, lame sungguh nak mengupdate blog nih rasenye, nak kate bannyak keje..idak la..dah ler teman cuti skang ni..but sebenarnye cuti lebih busy actually dari ade kelas hahaha.. yela busy merayap2  , by the way ade pengalaman menarik nak diceritakan dengan kawan2 semua..pengalaman ape lagi..pengalaman percutian ..dah name pun sedang bercuti hoho..

Melalui travel agensi Honeyvacation aku pun book untuk pergi jejalan ke Vietnam, family aku x pergi sebab dorang da pernah pergi jadi..aku jela yang pergi..aku ajak sepupu aku sekali..sebaik die nk follow ade la geng bergosip..haha..hurm..pergi dengan rakyat malaysia yang lain yang register under travel agency ni jugak seramai 30 orang ..ramai x? boleh tahan la jugak kan..hoho memang pengalaman baru la bagi aku..sebab first time pergi sana.."hujan emas dinegeri orang..Ujan Batu di negeri sendiri..Lebih baik negeri sendiri tp nk ujan emas ley x..hihi"..cewah..30/5 aku berlepas ke sana dan pulang ke Malaysia 2/6 malam..4 hari 3 malam..aku pergi ke bandar Ho Chi Min a.k.a Saigon City...boleh tahan ramai la penduduk kat bandar tuh..
Maka bermulalah perjalanan aku ke bandar Saigon..berlepas jam 9 pagi waktu malaysia dan sampai ke sana pukul 11 , tapi oleh kerana waktu di Vietnam lewat sejam..soo..baru pukul 10..huh memang aku rase hari tu sngt panjang...hoho..lagipun kat sana..kol 6 dah gelap..5.30 pagi dah terang..

Sampai jek ke Airport..jumpe pemandu pelancong dr sane..name nye Mr.Kari..huhu unik sungguh name nyek.. naik bus.. terus pergi melawat bangunan2 sekitar bandar nih..sebab check in lambat petang..so banyak kot mase nak die buang..hoho but perut aku rase asik lapor jek duk sane..dah la xde bawak maggie ke ape ke...uhuh tunggu jele time makan..nk beli2 kang..non-halal plak kang..

Haaa cube teka bangunan ape nih???nampak mcm muzium kan?? xpun mahkamah lame..tapi ni sebenarnye pos office..okeh!!!  memang beroperasi...but unik sunggu mungkin ni peninggalan sejarah kot..xpun memang di design mcm nih aku pun x sure la plak..gambar sebelah tu plak..adelah tempat panggilan telephone dibuat..ni dalam bangunan pos office nih..agak cute..
Ini pulak adelah masjidnye..pembantu yang menjaga masjid ni pun ramah2 orang nye..x tahu mana tandas ..mereka akan tunjukkan..bgla tips skit..10,00 dong pun jadi r..hoho ikut keikhlasan..


Salah sebuah restaurant Halal yang ade di sana..Restaurant Seri Penang..Kepunyaan Orang Malaysia if x salah la..selain restaurant ni ade juga V.N Halal, Restaurant Kampung Melayu and depan masjid tu pun ade 2 buah restaurant halal tp lupe la plak name nye..so boleh la makan kat sane ye..kalau pergi..huhu but bawak maggie siap2 kalau lapor bleh makan..:P 

Tengok pokok Chempedak tuh..banyak giler buahnye..lebih 50 biji tuh..aku pun xtahulah baje ape yang depa guna..sampai terlebih subur macam nih..x yah tanam banyak2 tanam..satu pokok jek sudah sekali berbuah mcm 10 pokok hoho..pokok ni aku tngok mase nak masuk ke CUchi Tunnel..menjadi tmpt bersejarah sekarang..dlu digunakan untuk menyembunyikan diri daripada askar Amerika..

Ha...ni lah die laluan Cuchi Tunnel..persembunyian bawah Tanah..soo kena masuk ke lubang ni untuk ke bawah..hoho untuk org2 krus bleh la masuk adeii..die buat lubang besar ni jek..ikut saiz askar veitnam dlu2..smue stok kecil2..tentera Amerika besar2 jadi x muat la dorang nak masuk kan..bijak2..

ini la die orang yang bertanggungjawab membawa kami semua ke Vietnam..Norhidayah from Honey vacation.. boleh la visit website www.honeyvacation.com.my kalau nak tengok package2 percutian yang mereka provide..haha siap promote gitu..

Ini pula buah buahan..Malaysia pun ade..tapi ini dihidang di Sungai Mekong mengambil masa 2 jam dari bandar Ho Chi Min....kat sana memang banyak kebun buah buahan..soo ni buah2 kat situ la kot..and sambil makan..dengor plak lagu didendangkan oleh penyanyi kat situlah..hihi..

Pejam celik2..pejam celik..balikk..suda..huhu but di Vietnam kalau korang nak bershoping..boleh la tawar menawar di Ben than Market..xpun kat sg.Mekong..and few others places..harge bleh dpt murah..sesuai sngt pada kaki2 shopping..bawak duit bebanyak..g shopping sane..okeh hahaha...Adioss...


2 comments:

Taufiq Arifin a.k.a. Topimagine said...

best nye dapat g over sea.. aku bukan nak kata oversea.... sabah sarawak pon xpernah jejak lagi :(

Cphidayah said...

ala..lek la top..nanti ade rezeki pergi k...:D sabah sarawak..saye pun x pergi lagi huhu..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...