Anda inginkan iklan? Sila klik disini :0)

Friday, June 24, 2011

Maybank, CIMB batal hasrat gabung dengan RHB Capital

Jom kita tngok tentang Ekonomi plak..sekali sekala kena amik tahu juga hihi..


pix_gal0

Maybank, CiMb and RHB bank wah semua nya nama2 gah di Malaysia, huhu..

MALAYAN Banking Bhd (Maybank) dan CIMB Group Holdings Bhd mengejutkan pasaran semalam, apabila mengumumkan membatal rancangan untuk bergabung dengan RHB Capital Bhd, iaitu syarikat induk kepada RHB Bank Bhd. 

Pengumuman itu dibuat tidak sampai tiga minggu selepas Bank Negara Malaysia memberikan kelulusan kepada kedua-duanya memulakan rundingan berasingan dengan RHB Capital dan pemegang saham utamanya untuk kemungkinan penggabungan.

Ia juga tidak sampai seminggu selepas pemegang saham kedua terbesar RHB Capital, Abu Dhabi Commercial Bank PJSC (ADCB) menjual 25 peratus pegangannya kepada Aabar Investments PJS pada harga RM10.80 sesaham.

Maybank dalam kenyataan ringkas mengumumkan pembatalan itu berkata, ia diputuskan hasil perbincangan terperinci Lembaga Pengarahnya. 

“Berdasarkan perkembangan terkini dan juga hasil daripada perbincangan terperinci, Lembaga Pengarah memutuskan untuk tidak meneruskan rancangan penggabungan, buat sementara waktu,” katanya. 

Ketua Eksekutif CIMB Group, Datuk Seri Nazir Razak dalam kenyataan berasingan pula berkata, kumpulan itu memutuskan pembatalan itu selepas perbincangan dengan pelbagai pihak. 
“Berdasarkan perbincangan yang diadakan serta penilaian terhadap jangkaan semasa pemegang saham utama, CIMB Group tidak yakin nilai boleh diwujudkan selepas penggabungan dilaksanakan. 

“Rundingan penggabungan itu akan menghabiskan banyak sumber, selain mengganggu (urusan) kakitangan serta pihak yang berkepentingan. 

“Justeru, kami memilih tidak memanjangkan perbincangan supaya semua pihak boleh kembali melaksanakan urusan seperti biasa secepat mungkin,” katanya. 

Berikutan pengumuman pembatalan itu, saham RHB Capital berdepan tekanan jualan yang menyaksikan harganya susut 57 sen atau 5.94 peratus kepada RM9.03 pada penutup semalam selepas mencatatkan paras terendah sejak 20 Mei, iaitu RM8.99 sesaham pada sesi dagangan tengah hari. 

Sementara itu, Ketua Penyelidik OSK Research, Chris Eng menyifatkan pembatalan itu adalah sesuatu yang positif kerana Maybank dan CIMB Group tidak perlu berdepan risiko terlebih bayar bagi memiliki saham RHB Capital. 

Difahamkan, harga yang dibayar Aabar ketika mengambilalih 25 peratus saham RHB Capital itu adalah hampir 18 peratus lebih tinggi daripada nilai pasaran semasanya, iaitu RM19.9 bilion dan ia dilihat sebagai antara sebab mengapa Maybank dan CIMB Group memutuskan membatalkan hasrat masing-masing. 

* Walau apa pun keputusan yang dilakukan oleh mereka, mereka mempunyai alasan mereka tersendiri, mereka telah lihat dari pelbagai aspek, tapi mane tau penggabungan boleh memberi untung berlipat kali gande hoho who know's sometimes something that we not predict may happen.. kerana kita merancang tuhan yang menentukan...

*Majulah sukan untuk negare..:D

3 comments:

farah. pa'in. achik. ain .mOk . said...

hehe pena gak dengar sal penggabungan 3company ni~ then skang bile awk post entry gini, baru taw yg pgabungan tu xjadik~ nice ;)

Cphidayah said...

Farah..saye amik kat surat khabar pun hoho..sy xthu pun dorang nak gabung..tahu2 dah batal jek hihihi..

Cphidayah said...
This comment has been removed by the author.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...